Успешно приключи проект „Укрепване на общинския капацитет в Община Горна Оряховица“
16 септември 2024
В средата на септември приключи изпълнението на Проект „Укрепване на общинския капацитет в Община Горна Оряховица“, финансиран чрез Програма „Развитие на човешките ресурси” , 2021-2027 г. на Европейския социален фонд+.
Срокът за изпълнението на проектните дейности бе 18 месеца, като началото беше в средата на март 2023 г. Безвъзмездната финансова помощ е в максимален размер до 170 555,99 лева, от които 144 972,59 лв европейско финансиране и 25 583,40 лв. национално съфинансиране.
Изпълнена беше общата цел на проекта – подкрепа за реформирането на системата на социалните услуги и улесняването на преходите към новите механизми на местно ниво, чрез развитие и укрепване на общинския капацитет.
Постигнати са и специфичните цели на проекта. Сред тях са улесняване на прехода към новите механизми на местно ниво, оказване на подкрепа за реформиране на системата на социалните услуги и личната помощ, а също повишаване компетенциите на общинските служители за изпълнение на законово регламентираните правомощия на общините в социалната сфера.
В изпълнение на проектните дейности беше обособен и оборудван фронт-офис в сградата на Община Горна Оряховица – „Туристически център“. Офисът беше ремонтиран и оборудван с необходимата техника.
След извършен подбор беше нает персонал, необходим за изпълнение на задълженията и отговорностите на общините по Закона за личната помощ, Закона за хората с увреждания и Закона за социалните услуги в частта, свързана с насочването от общините за ползване на социални услуги. Наети бяха лица на длъжност „Сътрудник социални дейности (община)“ с основни задължения – информиране относно съществуващите социални услуги на територията на общината, насочване на лица към подходяща за тях услуга, обработване на документацията във връзка с насочването на лицата, упражняване на контрол при предоставяне на механизъм лична помощ.
Възложено беше на юрист, да оказва юридическа и административна подкрепа на наетите служители. Назначените лица и служители на доставчици на социални услуги преминаха въвеждащо обучение и две надграждащи обучения. Проведени бяха 5 групови и 10 индивидуални супервизии.
Изработена беше брошура, съдържаща информация за социалните услуги предоставяни на територията на община Горна Оряховица. Наетите по проекта служители проведоха разяснително-информационни кампании в Клубовете на пенсионера по населените места на територията на община Горна Оряховица, в Клуб на инвалида и Клуб на офицера на територията на града. Разясняване за ползване на механизъм лична помощ и насочване за ползване на социални услуги се извършваше и в обособения фронт-офис, чрез телефонна линия и онлайн.
От стартирането на проекта до приключването на проектните дейности, за ползване на социалната услуга „Асистентска подкрепа“ бяха насочени 60 лица.
Реализирането на проекта подпомогна изпълнението на задълженията и правомощията на Общината, произтичащи от измененията в нормативните рамки и разширения обхват на отговорностите, изхождащи от Закона за личната помощ, Закона за хората с увреждания и Закона за социалните услуги и свързаните с тях реформи.